بررسی و مطالعه مولفه مدیریتی انگیزش در قیام امام حسین (ع) و ابعاد آن (محور مطالعه: انگیزش در واقعه کربلا)

پایان نامه
چکیده

چکیده مقوله انگیزش از جمله موضوعاتی است که پیرامون آن پژوهشهای گسترده تجربی و نظری برای شناسایی رفتار و عملکرد افراد انجام گرفته است. ودر حوزه میان رشته ای علومی مانند مدیریت وروانشناسی ودر کل حوزه علوم رفتاری جای می گیرد گستره این تحقیقات در سطوح فردی، گروهی و سازمانی ودر خصوص منابع انسانی به موضوع انگیزش پرداخته اند.وبه مقوله تاریخی کمتر ورود یافته اند. دراین پایان نامه که با موضوع و محوریت بررسی ومطالعه ی مولفه ی مدیریتی انگیزش در قیام امام حسین(ع) وابعاد آن(محور مطالعه: انگیزش در واقعه کربلا) به سرانجام رسید ضمن طرح علمی مساله تحقیق وسوال کلیدی واصلی مبنی بر اینکه: با توجه به مولفه مدیریت انگیزش، قیام امام حسین (ع) در سال 61 هجری قمری چگونه تحلیل می شود؟ درمورد انسان نظریه های گوناگونی در مکاتب مختلف ارائه شده است ولی هنوز آن طور که لازم است ابعاد وجودی انسان شناخته نشده است. به غیر از نظریه های موجود تحت عنوان انسان اقتصادی، انسان سازمانی، انسان اداری، انسان اجتماعی و عاطفی، وانسان خودشکوفا، رایجترین نظریه، انسان پیچیده است و عواملی که باعث انگیزش انسان می شود، به راحتی قابل پیش بینی نیست.مضافاً اینکه مقوله های انگیزش در نظریات موجود وعلمی گرایش به منافع ودیدگاههای مادی دارند حال اینکه جنس حرکت امام حسین(ع) در سال شصت ویکم هجری از نوع فرا سویی ومتصل به نظام ارزشی وعالم معناست که در قالب ظاهری قیام و مبارزه قاب شد ولی هیچگاه در تحلیل های علمی صرف وتاریخی متوقف نماند. در این پژوهش به این جمع بندی رسیدیم که سیر تاریخی نظریه های انگیزش بیشتر گرایش به سائق ها و نیازهای فرودین دارد، و جالب اینکه چون این نظریات در جامعه غربی مطرح شده است گویی بیشتر در آن جوامع مصداق تام و تمام دارد. مسائل فراانگیزشی در قضایایی از این دست مانند قضیه کربلا بسیار فرانگرتر از توقف در چند اصطلاح مدیریتی است برای مثال در هیچ کدام از نظریات انگیزشی قدیم و جدید مقوله هایی مانند فناشدن، فدا شدن، غایت انگاری، پیوند عمیق با هدف، استقبال از خطر محتوم، معامله با خدا واستقبال از هر پیشامد مشاهده نمی شود و بدون تردید این واقعه شگفت و انگیزشی از یک مدل بسیار متفاوتی پیروی می کند که در این پژوهش به آن پرداخته ایم.

منابع مشابه

آثار توحیدباوری در قیام امام حسین(ع)

اعتقاد به وحدانیت حق‌تعالی به عنوان اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عقیده در دیدگاه امام حسین(ع)، سبب می‌شود قیام عاشورا نه‌تنها جنبشی سیاسی _ اجتماعی، بلکه قیامی اعتقادی با محوریت توحید تلقی گردد. باور توحیدی امام حسین(ع) در خطابه‌ها، مکاتبات و رفتار ایشان از ابتدای شکل‌گیری قیام از مدینه تا کربلا منعکس شده است. این باور توحیدی دارای آثار و نتایجی آشکاری در قیام آن حضرت است. نوشتار حاضر ب...

متن کامل

رویش ها و ریزش ها در قیام امام حسین(ع)

  حادثه عظیم کربلا، صحنه ریزش ها و رویش هایی است . انسان های که با حسن اختیار و همراهی  امام  حسین (ع)  عاقبت بخیر و سعادتمند  شدند.در مقابل انسان های که با سوء اختیار و یاری ننمودن ولی خدا  دچار سوء عاقبت و زیا نکار شدند. دقت در زندگی هر یک از این افراد از نگاه تربیتی می تواند برای همگان عبرت آموز با شد. مقاله حاضر با روش توصیفی و روش کتابخانه ای به مصادیق این رویش ها و ریزش ها پرداخت که حاصل ...

متن کامل

تربیت دینی در سیره امام حسین( ع) در واقعه عاشورا

تربیت دینی در سیره امام حسین( ع) در واقعه عاشورا راضیه بدیعیان1- دکتر رضا علی نوروزی2 1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان2- استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان خلاصه به نظر می‌رسد پیچیدگی وجود آدمی و سطحی نگریهای منبعث از اندیشه‌های غیرالهی، تربیت انسان را به بیراهه کشانده است، در حالی که در تربیت الهی هدف آموزش و ...

متن کامل

Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers

In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...

متن کامل

بررسی نظریه های حرکت امام حسین (ع) از مدینه به کربلا و واقعه عاشورا

درباره ی هیچ موضوع تاریخی ، به اندازه حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا اختلاف نظریه و تنوع فکری در میان پژوهندگان موجود نیست. عده ای می گویند؛ آن حضرت اساسا قیام نکرد ، عده ای دیگر می-گویند؛ که امام (ع) قیام استشهادی کرد. عده ای برآنند که امام (ع) بنا به دستوری خاص قیام کرد، عده ای دیگر می گویند؛ آن حضرت برای تشکیل حکومت به پا خاست . برخی می گویند؛ آن حضرت قصد شهادت کرد تا به درجات معنوی نا...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023